פרק ב – כלים ומעשים.
אם אתם לא רוצים לבנות עסק קטן מאפס, רכישת עסק קיים יכולה להיות חלופה טובה.
בואו נעיף מבט על היתרונות והחסרונות ברכישת עסק קיים.
יתרונות
# עסק בוגר ויציב בהגדרה הוא פועל כעסק חי לפחות 3 שנים (פחות משלוש שנים העסק סובל ממחלות ילדות) לא נשכח שבסטטיסטיקה מעט מהעסקים שורדים.
# ארגון וסדר – אנו מניחים שלאחר שנים שהעסק פועל נרכשו שיטות עבודה וסדר שלא שלא קיימים בעסק חדש.
# רישיון עסק – קיים רישיון לעסק לפעול בתחומו מכול הגופים המוסדיים כגון איכות הסביבה , משטרה, כיבוי אש, פיקוד העורף , בהנחה שכול הפרוצדורה הזו נחסכה מאתנו בזמן כסף ועצבים מיותרים.
# עובדים – העובדים מכירים את העבודה על בוריה ואכן הם מקצוענים בתחומם ומכירים את לקוחות העסק עובדה אשר מקבעת את המשך פעילותו המניבה יחד עם זאת הידע אירגוני בעסק מייעל אותו
# לקוחות – קיומה של רשימת לקוחות תחסוך לנו את הקמת השיווק מאפס שזו מסימה קשה לעסק ניבנה , מה עוד שלוקח זמן ללקוחות ללמוד להכיר עסק חדש.
# ספקים – קיומה של רשימת ספקים המכירים את צרכי העסק וצרכי האשראי הם יתרון נפלא על עסק מתחיל צריך לברור התאמה של ספקים לצרכינו.
# תזרים מזומנים – העסק עובד ומוכר מהיום הראשון ומכניס כסף לקופה
# בנק ואשראי – הבנק יעמיד לרשות העסק אשראי ואם צריך גם סוגי הלוואות שונות וכול זאת היות והעסק פועל , עובד ומניב פרי , כמו כן ניתן לבנות תכנית עסקית ריאלית על בסיס פעילות העבר ולא על השערות והנחות.
# מיקום – לוקיישן לוקיישן לוקיישן , לא סתם כשדנים במיקום העסק יש לכך חשיבות מכרעת להצלחתו מבחינת נוחות הגעה של לקוחות , חנייה , פריקת סחורה מספקים , חשיפה העסק נחשף ללקוחות ומיקומו הוא חלק מהמוניטין שהוא צבר עם הזמן.
חסרונות
# ישנה נטייה למוכרים להעלות את מחזור המכירות באופן מלאכותי כדי להצדיק מחיר מכירה גבוה ולהקל על מכירה מהירה.
# כאשר נכנסים בעלים חדשים לעסק, תמיד יש נשירה של לקוחות מהרשימה, שזה נובע מחוסר התאמה בין אישית או משינוי מדניות אשראי ולפעמים זו הזדמנות נאותה להחליף אותנו באחרים והשאלה היא מה אחוז הנטישה.
# מיקום – לדוגמה בית קפה מוצע למכירה היות ונודע לו כי בסביבתו יוקמו בעתיד בתי קפה נוספים השייכים לרשתות הגדולות וכעת מיקומו האסטרטגי לא שווה הרבה.
# ספקים – כאשר ספקים מבינים כי הבעלים מתחלפים באחרים ,הם משנים את מדניות האשראי מולם ולא מתירים הקלות עד אשר נבנה איתם מערכת אמון ודורשים סוגי בטחונות שונים.
# עובדים – יהיו עובדים שיעזבו את מקום עבודתם עקב אי התאמה לתרבות העסקית החדשה שמביא איתו הבעלים החדשים ויהיו עובדים שינצלו את המעמד לתוספות שכר לא הוגנות והבעלים בלית ברירה נענים או מפטרים אותם מחוסר ברירה דבר הפוגע בעסק ולא מאפשרים לבעלים החדשים קליטה הדרגתית ולמידה של צרכי העסק והעובדים.
# בעסק קיימים חובות לגורמים שונים – הימנעו מרכישת העסק as is.
החלטה לרכוש עסק קיים כרוכה ברשימת בדיקות נאותות שנעמוד על חשיבותם אשר תסייע בקבלת ההחלטה אם לרכוש את העסק הקיים.
ענף כלכלי – יש לתת את הדעת אם הענף הכלכלי שבחרתם מתאים לכם, אם כן יש להתחיל לחקור אותו , ללמוד עליו בכול דרך אפשרית , גוגל. פרופילים כלכליים , לשכת המסחר , ללמוד בעיקר על המתחרים שלנו על היתרון שלנו עליהם ,על מגמות חדשות בענף , תקנות רגולטוריות חדשות.
נוכחות – חייבת להיות נוכחות שלכם בעסק לפחות חודש ימים בטרם תרכשו אותו וכול זאת כדי שתוכלו ללמוד ולהתרשם מגזרות שונות של העסק ונמנה אותם.
א. משאבי אנוש
ב. כוח אדם
ג. נוהלי עבדה ויצור
ד. ניהול מחסן ומלאים
ה. נגישות . חניה . אזורי פריקה והעמסה
ו. למידה וביקור בכול תחנות היצור או מתן השירותים
ז. ביקור אצל הלקוחות האסטרטגים הכרות אישית וצרכנית
ח. ביקור הספקים במקומותיהם הכרות אישית ותאום ציפיות
ט. סקירה של כול החלק המנהלתי והפיננסי
י. הכרות ולמידה עם אנשי השיווק והמכירה
כ. סריקה של כול המבנה במישור התחזוקתי
לאחר מכן יש לערך רשימות לגבי תיקונים שינויים בהתאמת המבנה.
לגבי שיווק, על שינויים וחיפוש לקוחות שטרם הכירו אותנו, פרסת רשת שיווקית באופן אולי שונה.
מכירות, מה לגבי יעדים מדדים בונוסים עידוד וגביה.
לגבי כוח אדם, נכון יהיה לראיין כול אחד מהם ולהתעניין בהם ובתפקידם ובדרך לשיפורים מנקודת מבט שלהם וכך הלאה בכול הנקודות שהצבענו עליהם.
תקינות משפטית – כמובן שיש לתת לזה את הדעת ומקום נרחב בטרם החלטתכם לרכוש את העסק הקיים, על מנת שלא יוצרו ספקות או חילוקי דעות , כמובן כול זאת על ידי עורך דין שינסח כך את החוזה לשביעות רצון הצדדים וכמובן הביטים נוספים כגון.
א. קביעת יום המעבר החוקי
ב. מועד ואפן התשלום בגין הרכישה
ג. העברת השוכרים בחוזה שכר הדירה עם המשכירים
ד. מכירת המלאי והציוד לערכם וכמותם הנכונה
ה. שחרור שעיבודים באם קיימים על הציוד ומכונות לרבות מכוניות המשמשות את העסק כגון בליסינג
ו. העברת סודות פטנטים ומוניטין הקשורים לעסק
ז. אי תחרות
ח. קביעת נוהל לגבי העברת הכנסות ותשלום הוצאות של הבעלים היוצאים הנובעים מפעילות עסקית עד יום ההעברה החוקי.
הבט כלכלי – כולנו מבינים שזה לב ליבו של כול מיזם ועסק ומידע זה יש בו חלק מכריע לגבי ההחלטה אם לקנות או לא, במידע זה יש את כול הפרטים המעניינים של העסק המעידים על רווחיות, התחייבות, נכסים, הוצאות, הכנסות, כיצד, ואלו מסמכים דרושים. מה נלמד מהם.
ראשית נתחיל ונומר שתמיד נבקש דוחות כספיים ממנהל החשבונות של העסק , יועץ המס ,או רואה החשבון לפחות שנתיים אחורה פלוס השנה השוטפת, מה הם כוללים.
דוחות רווח והפסד
מאזנים (במידה וזו חברה או הנהלת חש כפולה)
טופס יא’ (מצבת הנכסים של העסק)
ספירות מלאי
דוחות מע”מ (דיווח לרשות המיסים המאמתים את המחזור והתקורות)
דוחות 102 (דיווח על מספר העובדים והשכר המשולם)
דוחות רווח והפסד – למעשה הוא תמונת העסק כשבאים למדוד את הרווחיות, (תרשים קצר להמחשה קלה).
מכירות | 2000 | ריכוז סכום חשבניות המכירה שלנו |
עליות ישירות | 700 | מפחיתים את הקניות וחומרי הגלם שצרכנו |
רווח גולמי | 1300 | רווח לאחר הפחתת העליות הישירות |
הוצאות הנהלה וכלליות | 500 | הוצאות רכב שכ”ד חשמל משכורות ארנונה וכ”ו |
רווח תפעולי | 800 | רווח לאחר הפחתת הוצאות תפעוליות |
הוצאות מימון | 100 | עמלות בנק כ. אשראי ריבית |
רווח נקי | 700 | רווח ברוטו לפני מסים |
זו התוצאה של העסק – זרימת הכספים לתוכו מהכנסות כנגד זרימת הכספים ממנו לתשלום ההוצאות.
מאזן כספי – זו תמונת ההון של העסק, בפשטות נכסים כנגד התחייבויות התוצאה הון עצמי (המחשה קלה)
מכונות | 2000 | הלוואות | 2500 |
מלאי | 1500 | ספקים | 1000 |
לקוחות חייבים | 1000 | עובדים | 500 |
קופת מזומן | 3000 | הון עצמי | 3500 |
סה”כ נכסים | 7500 | סה”כ התחייבויות | 7500 |
הטור הימני נכסים מסתכם ב 7500 ₪
הטור השמאלי התחייבויות מסתכם ב 4000 ₪
שההפרש בניהם הוא 3500 ₪ שזה ההון של העסק (אם נשים לב הצד הימני מתאזן עם הצד השמאלי בעזרת ההון ולכן קוראים לזה מאזן).
במאזן ניתן לקבל פרטים יותר מקיפים מסוג אחר של הרווח והפסד קוראים לזה “יחסים” מידע זה הוא נחלתם של רואי חשבון מנהלי חשבון ברמה גבוהה יועצי מס.
כול הנתונים הללו מונחים לפנינו וניתנים להשוואה ובדיקה כגון.
ללמוד על אחוזי הרווח הגולמי של העסק, האם הוא תואם את הענף.
מה קרה עם הרווחים עלו ירדו או שהם לא מספקים אותנו ולא מצדיקים את מחיר הקניה שלנו.
תוך כמה זמן נחזיר את ההשקעה שלנו.
מה היא נקודת האיזון שלנו.
מה הם יחסי אשראי לקוחות וספקים.
האם העסק היה בקשיי אשראי או שמה ההתחייבויות עולות על הנכסים.
תרומתם של העובדים לפריון העסק.
האם העסק נמצא במגמת עלייה או הפוך מכך.
ההשוואה בין הוצאות התפעול של העסק, כמו אחזקת רכבים, ארנונה, ביטוחים, חשמל, תקשורת פרסום, לבדוק איזה מהם ניתן לחסוך.
בהוצאות המימון ניתן ללמוד על היקף ההתחייבויות למוסדות כספיים.
בטופס יא’ ניתן ללמוד על גילם של הנכסים, לעמוד על היקפם ועלותם.
רשימות המלאי ניתן לאמוד את כמות ושוויו של המלאי, ניתן לבדוק שמה המלאי מיושן ואולי פג תוקפו.
לכן לעולם לא נרכוש עסק קיים לפני שכול המסמכים שציינו ע”פ הרשימה נמצאים בידנו ונבדקים ע”י איש מקצוע.
אין בכוונתנו להפוך אתכם לאנשי מקצוע, אלה להעניק לכם נקודות התייחסות ומודעות על האופן הגישה שלכם, על מה לעמוד, מה לבקש, מה חשוב ומה טפל.