בהתחשב בהימור יש לשקול את המטרות העסקיות שלנו ביסודיות, בסבלנות, גידור הסיכון, מתי זה נכון לנו לקנות עסק קיים או שמה נשקיע ונרחיב את העסק הקיים.

קיימים חסרונות ויתרונות ונתחיל בחסרונות.

תחילה קיים הקושי למצוא את העסק המתאים לנו לרכישה, האם מצבנו הפיננסי מאפשר לנו, האם התרבות והאסטרטגיה העסקית זהה לשלנו – אם לא זה מתכון בטוח לחיסול הכספים שלנו כך גם זמן יקר, המון זמן.

כיצד יתבצע החיבור העסקי, האם זו התמזגות, האם אנו מסוגלים להעריך את הקושי בכך.

תארו לכם שבעסק הנרכש ישנה תרבות ואסטרטגיה עסקית של הבעלים הקודמים, כמה קשה יהיה להנחיל להם את זו שלנו.

39200121 - startup new business plan strategy teamwork concept

קיים צוות עובדים בכול הדרגים, עד כמה זה יסכן אותנו אם חלק יחליט לנטוש, עד כמה יפגעו יחסי העבודה, אולי גם קשרי הלקוחות המזוהים עם הבעלים הקודמים יפגעו וכמה.

רכישת עסק יכולה להיות הזדמנות עסקית מצוינת ועשויה לחזק ולתת לנו יתרון עסקי, השוק בו פועל העסק הנרכש הוא ערני והביקוש רב וסכום הרכישה הוא כזה שמאלץ אותנו ללוות כספים רבים לרכישתו אבל מצד שני התשואה על העסק תופחת לזמן ארוך יותר.

כטיפ עדיף לבחון את האפשרות להעריך את עלות העסק הקיים אם אנו מתחילים לבנות אותו מאפס.

היתרונות הם שאין צורך להתחיל עסק מאפס יש לו בסיס לקוחות קיים, יש מכירות ורווחים, שגם אם נתחיל מאפס ייקח זמן וכסף רב להביאו למקום שבו הוא נמצא היום.

אדרבא בנק ישמח להעמיד הלוואה או אשראי לעסק פועל מאשר לעסק בבניה.

זו אסטרטגיה טובה להתרחב עסקית בתעשייה חדשה או בזו שיש לה זיקה לשלנו, מיקום חדש הכרות עם שווקים חדשים, לקוחות חדשים.

בכל מקרה הייתי שואל את עצמי מספר שאלות הבהרה בטרם הרכישה:

  • יכולת הספיגה שלי לקנות עסק חדש.
  • כיצד תשפיע הרכישה על העסק הקיים שלי.
  • האם יש לי מידע מלא על הרכישה החדשה.
  • האם יש הגיון בריא ברכישה.

התשובה לשאלה הראשונה זה לא רק אם קיימת אפשרות פיננסית לרכוש עסק קיים אלה איזו השפעה תהיה על העסק הקיים שלי, איזה שינויים ארגוניים אצטרך והאם אני בנוי באופן אישי להכיל הרחבה עסקית ושליטה ניהולית ולא לפני שבדקנו חוזקות, חולשות, הזדמנויות ואיומים בחיבור העסקי, ברכישה החדשה.

לגבי השאלה השנייה, רכישה של עסק חדש מצריכה משאב כספי לא פשוט והוא עשוי לנקז את המזומנים שלנו לקרביים של העסק החדש ולכן יש צורך לוודא שבכיסנו מספיק מזומנים שלא יעפיל על העסק הקיים שלנו.

באשר לשאלה השלישית כמובן כמו כול רכישה חדשה עלינו לבדוק את התמורה אם היא תואמת את מחיר העלות, לבדוק את סיבת המכירה האם יש סיבה סמויה, לבדוק את מאזני העסק, מי המתחרים שלנו ואף לשהות ולעבוד ולבקר בכול אגפי העסק למשך חודש כדי ללמוד את ההתאמה בפועל.

לשאלה הרביעית המילה הגיוני זה במידה ונרכוש את העסק והוא על פי ההיגיון יעמוד בציפיות שלנו שהוא אכן יגדיל את היקף פעילותנו העסקית, שתתקיים השאיפה להגדיל את נתח השוק שבו אנו נמצאים, שיבדל אותנו ויעניק לנו יתרון מתמיד מול המתחרים בנו, יגוון מקורות הכנסה.

קיימים כמה אזורים חשובים שנבדוק אותם בטרם נרכוש את העסק החדש, נבדוק את זיקתם בשלושה מישורים.

  • שיווק ומכירות.
  • תפעול.
  • ניהול כספים.

אלו מישורים שחייבת בניהם סינרגיה כזו שתתאים לעסק הקיים שלנו באופן אידיאלי למוצרים או לשירותים שלנו, למוצרים משלימים. למוצרים חדשים בתחום.

כול זאת על מנת שנוכל למקסם את הרווחים, לגוון מוצרים ויתרון שיווקי.

 טיפ קטן רצוי שחברה קטנה לא תרכוש חברה גדולה הרעיון נעוץ בשווי משקל כלכלי ביחס לחברה שלנו ואין צורך להיות פזיז מידי בזמן בחירת החברה אלה לשקול היטב לפני הרכישה

 קראו עוד על כדאיות כלכלית לקניית עסק >>