התארגנות לספירת מלאי

ספירת מלאי ובחינת רמות המלאי לאורך כל השנה, הינו כלי שבו משתמש מנהל הכספים בכל אירוע בו הוא נדרש לתת הערכת רווח בהתאם לשינויי המלאי.

אין זה סוד שהמלאי הוא עניין תזזי לאורך כל השנה, ומרחב הטעויות בו אינו מבוטל.

על כן, מנהל הכספים חייב להיות עם מיידע אמין על הרמות, ועל הערכתו של המלאי. שכן יש לו השפעה על רווחיות החברה הבא לידי ביטוי במיסוי, ובהיקף כניסתו ויציאתו של המלאי מן המחסנים לשביעות רצונם של הלקוחות וכמובן על התזרים.

קיימים 2 סוגי מלאי:

  • מלאי הנוצר בחברה כתוצאה משימוש בחומרי גלם לצורך ייצור המוצר (חברה יצרנית)
  • מלאי הנוצר מרכש של החברה כמוצר מדף מוגמר (חברה סיטונאית / קמעונאית)

המלאי משמש לרצפת הייצור, ומאפשר פס ייצור רציף ותקין ע”פ הרמות הנדרשות.

קביעת תוכנים ומעקב שנתי של המלאי המפוקח בין השאר ע”י מנהל הכספים, דבר המאפשר רציפות תפקודית בייצור המוצר ובמלאי חומרי הגלם הנובע מניהול תקין של הרכש בחברה.

השאיפות של החברה:

  • להגיע לחסכון כספי באחזקת מלאי אופטימלי.
  • עמידה בלוח האספקה ע”פ ההזמנות של הלקוחות, ושיפור בתמיכת השירות והמכירות.
  • חסכון כסף כתוצאה מהתייעלות פס הייצור, ומניעת השבתות מכל סוג.

אפשר להניח שהזמנת רכש חכמה ומרוכזת לתקופה היא כלכלית. למנהל הכספים קיים חלק בקבלת החלטות אלו.

מסקנה: ניהול מלאי לא תקין לאורך השנה, עלול לגרום להוצאות כספיות מיותרות שמתבטאות בעלות אחסנה, הובלה, תפעול והוצאות מימון.